Na czym polega przejecie firm?

W środowisku przedsiębiorstw często podejmuje się różne działania strategiczne. Czasem zdarza się, że jakaś firma działająca w danym przemyśle radzi sobie lepiej niż pozostałe, zyskuje coraz więcej klientów i rośnie w siłę, deklasując jednocześnie pozostałych konkurentów. Najczęściej wtedy następują przejęcia firm – na czym to polega?

Przyczyny zjawiska przejęcia firm

Silna konkurencja na rynku często powoduje, że mniejsze i słabiej radzące sobie firmy nie osiągają oczekiwanych zysków, mając jedynie kilku lub kilkunastu oddanych klientów. To zjawisko jest jak najbardziej naturalne na rynku, bowiem w każdym przemyśle zawsze jakaś firma jest znacznie lepsza od innych, osiągając lepsze wyniki. Mądrzy inwestorzy wiedzą wówczas, że lepiej jest sprzedać swoją firmę konkurencji wraz z wszelkimi jej dobrami, wówczas zyskają najwięcej. Takie zjawisko jest zdecydowanie najczęściej spotykane, szczególnie kiedy konkurencja jest bardzo silna, a prowadzona firma nie jest w stanie rozwijać się, lub zwyczajnie, polityka marketingowa jest nieodpowiednio prowadzona. Przejęcia firm występują również pod nieco łagodniejszą formą, tj. zawiązaniem spółki, kiedy obie firmy łączą siły, a jest to zwykle bardzo opłacalne dla obu stron, szczególnie dla słabszego ogniwa.

Co z pracownikami firmy przejmowanej?

Przejęcie firm to dość poważne przedsięwzięcie nie tylko ze względu na prawne regulacje, ale również pod względem pracowników w firmie, która zostaje przejęta. Najczęściej to firma, która przejmuje interes decyduje o ich losach, nierzadko zwalniając wszystkich zatrudnionych bądź zostawiając jedynie tych, którzy mogą mu się przydać. W takiej sytuacji należy bezzwłocznie poinformować pracowników o zaistniałym fakcie przejęcia, jako że pracę mogą wówczas wykonywać na rzecz kogoś innego.

Czy przejęcie firmy jest opłacalne?

Patrząc od strony firmy, która na przejęcie konkurenta się decyduje, jest to szansa na rozszerzenie swojej działalności, a także uzyskanie dostępu do klientów, którzy dotychczas korzystali z usług konkurencji. To generuje większy przychód, a przede wszystkim sprawia, że firma się rozwija, otwierając sobie nowe możliwości biznesowe. Właściciel firmy, który z kolei ją sprzedaje, z pewnością będzie zadowolony z zysku jaki wygenerował dzięki sprzedaży swojej działalności.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here